14.5.2012

Tuulee

Ei saatana, eka lomapäivä - korostan, ettei toki vielä äitiysloma - ja kiristää. Pihalla on kettumainen ilma, vaikka nättiä luvattiin. Onhan se kiva selittää sääkartan äärellä, että on lämmintä, kun puuska tuulee reippaat 20 m/s. Ei oo lämmin. Mitä helvettiä minä loppujen lopuksi olisin pihalla edes puuhaillut? Korjaillut tuulessa paloiksi päätyneen muovisen kompostin?

 Sen sijaan kävin verotoimistossa perukirjan kanssa. Ohjeiden mukaan perukirja on tietyssä ajassa toimitettava verotoimistoon. Neiti Veroneuvoja (tarkistin tittelin ovesta) näytti hämmentyneeltä lasiseinänsä takana, kun ojensin hänelle paperipinon ja tiedustelin, että saako tästä jonkin kuitin, että on perille toimitettu. "Se pitä kyllä lähettä täältä pois", tuumi neiti Veroneuvoja ja selitti vielä perään, että "minä en näistä tietä mitään".

 Minulle tarjottiinkin harvinaislaatuinen mahdollisuus päästä verotoimiston lukittuun käytävään asiantuntijan puheille. "Minä piippa sulle ovi aukki". Rouva Asiantuntija vaikutti harmistuneelta vierailusta, tarttui paperipinoon, tiedusteli kyllästyneenä onko minulla jotain ongelmia asian suhteen. Vakuutin ettei, sillä olen noudattanut verohallinnon verkkosivuilta löytyviä ohjeita kirjan laatimisessa ja kaikki liitteetkin ovat mukana (ei tosin kuitit - eihän niitä tuloveroilmoitukseenkaan teipata). "No me soitetaan sulle jos on jotain ongelmaa". Tiedustelin, että eikö rouva voi saman tien katsoa onko nippu kunnossa kun on vähän muutakin menossa kuin puhelun odottelu (osoitin mahaa). Ei mennyt perille. "No emmäny ehdi, me soitetaan sitten."

 Kiitos valtio tästä huikeasta palvelusta. Toivottavasti saan asioida pian uudelleen. Hienoa, että lakisääteisestä toimituksesta ei yksi virkailija "tiedä mitään" ja toinen ei suostu kertomaan. Eikö näitä vuosittain joka tapauksessa tule käsittelyyn tuhansia?

 Reissun jälkeen söin kasan hyviä voileipiä ja menin nukkumaan. Unien jälkeen söin kipollisen hernaria (miksei mulla voi olla ihania, eksoottisia raskausmielihaluja, joista kihertää ja muistella vuosien kuluttua, että olipa hupsua) ja aion palata nukkumaan. En keksi muutakaan.

 Jännittävää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi pois - kunnioitathan yksityisyyttä.