4.11.2013

Onkssiinävikaa?

Minua on viime aikoina enenevässä määrin ahdistanut - tittitidiididii - tuleva neuvolakäynti. Aiheestahan olen jo kyllästymiseen asti avautunut riittämiin, mutta ahdistaa taas. Edellisestä vierailusta alkaakin olla jo ruhtinaalliset puoli vuotta (mikä ei ilmeisesti ole tarpeeksi), kieltäydyin nimittäin 15 kk tarjotusta ajasta. 1,5-vuotisarviointi häämöttää edessä ja minä en pidä siitä. (Tiedän edelleen, että neuvolassa ei ole pakko käydä, mutta tiedän myös mitä seuraa käymättäjättämisestä).

No, mikä tässä nyt taas ahdistaa? Lapsi kun syö ja kasvaa hyvin, on iloinen, nukkuukin aina välillä, oppii koko ajan uutta ja on pääosin hauska tapaus.

Se ei kävele.

Tai kävelee se, mutta tukea vasten tai yhdestä kädestä kiinni pidellen. Taaperokärryilyyn se jo ehti kyllästyä kun kärryllä ei oikein pääse aina haluamaansa määränpäähän. Muutamia askeleita on otettu niin ulkona kuin sisällä, mutta siihen se jää.

Eli käveleekö se vai ei?

Ilmeisesti yleisenä rajana kävelyn oppimiselle pidetään 18 kuukauden ikää. Ja vaikkei sitä virallisesti ääneen sanota, niin aikaisin aloittanut on ilman muuta paras. Somesta sentään löytyi orastavaa vertaistukea tämänkin aiheen parista. Kävi jopa naurattamaan. No ei naurattanut riittävän kauan.

Mikä on kävelyn raja? Onko tukea vasten kävely kävelyä? Onko muutama varovainen tassutus kävelyä? Minkä helvetin takia lapsen liikkumisesta on tehdävä niin jumalaton mörkö, että minä en juuri muuta ehdikään ajatella näiden arviointikäyntien välillä? Seinien kohotessa ympärillä ja ulko-oven kynnyksen kasvaessa korkeutta onkin hyvä lähteä toistelemaan itselleen jo kääntymis- ja ryömimisajoilta tuttua mantraa: siinäonjotainvikaa, siinäonjotainvikaa. Mistä ei tunnetusti järin hyvää seuraa.

Minua ahdistaa se, että lapsestani on löydetty vikaa siitä lähtien kun se oli 12 viikon ikäinen sikiö. Tuolloin niskaturvotusta oli muistaakseni 0,6 mm ylitse raja-arvon. Tämän johdosta minua oli uhkailtava lapsen todennäköisillä sydänvioilla raskauden puolivälin tienoilla. Ja päälle ne ryömimiset ja konttaukset, jotka kyllä opittiin. En hetkeäkään epäile, etteikö lapsi oppisi kävelemään.

Mikä tässä sitten on pielessä? Mielestäni tärkeintä on antaa lapsen touhuta ja kehittyä omaan tahtiinsa. Juuri siksi lapsi saa syödäkseen tissimaitoa halutessaan. Siksi lapsi saa lueskella halutessaan ja olla sylissä halutessaan. Lapsi saa myös hurjastella, riehua ja hölmöillä - tosin minun lapseni on mielummin rauhassa. Toki nauttien riehumisesta ja hurjastelusta, mutta hillitysti - tässä päästään käsittääkseni kiinni temperamenttiin. Minua ahdistaa se, että ulkopuolelta annetaan melko tiukka raja, jonka mukaan pitäisi olla ja toimia ja ymmärtää toteuttaa vaatimukset. Tai muuten - niin, mitä?

Suoraan sanottuna minua vituttaa se, että minua tyhmemmät ihmiset näkevät kerran puolessa vuodessa lapseni, vetävät hänestä, perheestämme ja minusta äitinä kymmenen minuutin perusteella johtopäätöksiä, joiden perusteella oletetaan meidän toimivan tietyllä tavoin (väärin) ja sitten lässytetään neuvoa tulemaan niin, että minä oksennan kaksi viikkoa (mm. tänne) itsestäänselvää sontaa.

Minun kun on kaikkein vaikeinta suhtautua siihen, että minua pidetään tyhmänä. Minua pidetään tyhmänä jokseenkin usein, sillä olen kyllä ylipainoinen - asia, josta pitäisikin palata vouhottaen, mutta en suhtautumiseen opi suhtautumaan. Tuoreimmassa EMMA -lehdessä oli aiheesta mainio artikkeli. Joka tapauksessa, en kertakaikkiaan kykene sietämään lässytystä tyhjänpäiväisyyksistä ja itsestäänselvyyksistä: "Oletteko koittaneet houkutella lasta kävelemään..". Komisario Palmu ja järjenkäytön mysteeri.

Vai onko pohjalla edelleen vain se, että en kestä sitä, että joku sanoisi, ettei minun lapseni olekaan paras. Tietenkin on. Kestätkö muka Sinä?

Työn alla on myös puolustuspuhe ja oodi taaperoimetykselle. Hohhoijaa, se tulee onneksi jo selkärangasta. Törmäsin nimittäin syksyn mittaan jälleen puolison isoäitiin, jolla oli asiasta mielipide.

7 kommenttia:

  1. Loistava kirjoitus, loistava kysymys... miksi vanhemmuudessa on niin valtava kilpailu siitä kenen lapsi on ekana mitäkin, niissäkin asioissa joihin ei voi vaikuttaa mitenkään. Me esimerkiksi tässä taannoin voitettiin ihan huomaamatta yksi näistä nimettömistä kilpailuista ja ollaan suuren kateuden kohteena kun viisivuotiaalta on lähtenyt jo viisi hammasta.

    Yksi osa sitä diagnoosin mukanaan tuomaa surua oli kieltämättä se "mun lapsi ei koskaan..." huolimatta siitä että se käveli varhain, teki sitä ja tätä ajallaan ja hampaatkin lähti ennen aikojaan... silti on litannia kilpailuita missä mä en vanhempana vaan voi voittaa. Täydellinen se on silti, maailman paras, mun silmissä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä oletan, että jokainen on vanhempana niin epävarma, että juuri epävarmuus aiheuttaa kilpailuasetelman. Ainakin minä olen niin heikoilla (ajoittain) niin itseni kuin lapseni kanssa, että oksat pois. Olettaisin, että tilanne on sama on sitä sitten missä iässä tahansa, pitkä liuta lapsia saattaa jo auttaa, mutta toisaalta jokainen lapsihan on uutuus, ihmeellinen ja yksilö omine ominaisuuksineen, jotka joskus vain kirivät keskivertoviivan yli.

      Jonkun itsetuntoa hellii aikaisin kävelevä tai puhuva lapsi, toisen taas järjetön määrä ahmittua ravitsemustietoutta (näillä eväillä tehdään fiksumpi tenava kuin naapurissa). Eiköhän kaikilla ole joku juttu - eikä siinä oikeastaan mitään, kunhan ei naamaan hierota.

      Joka toinen päivä olen tämän asian kanssa oikein sinut - joka toinen päivä en. Tuntuu ihan helvetin vaikealta lähteä johonkin kerhoon, jossa puhe lähtee aina siitä, minkä ikäinen lapsi on. Ei vaan oo henua todeta, että pienikokoinen konttaaja on 17 kuukauden ikäinen. Silloin saa SEN katseen.

      Toivottavasti tuo hauska täydellisyys herää pian päiväunilta, niin pääsen sitä halimaan ja suukottelemaan. Se kun on kaikkein paras ja rakkain. Meille.

      Poista
  2. Mulle riittää, että mun lapseni on paras mulle, sun lapsi sulle. Niin sen pitää mennä, eikä sitä muuta neuvolan tai minkään muunkaan instanssin sanomiset.

    Sä riität sun lapsellesi ja sun lapsi riittää sulle.

    Imelyysosastolta lähetän voimahalin, vaikka inhoan koko sanaa. :D


    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Paras on ehkä kehno sana. Täydellinen on parempi ja kauniimpi. Jokaisen lapsi on täydellinen ja jokainen lapsi on täydellinen, ihmeellinen. Tämä täydellisyyteen, hyväksymiseen ja kehitykseen liittyvä kummallinen kilpailu, vauhditus ja vallankäyttö hämmentää. Sitä täytynee vain opetella edelleenkin sietämään, tai siis edelleen opetella. Kun en ole oppinut.

      Hampaat mätänee suuhun ko on niin imelää, mutta kiitos. :)

      Poista
  3. Tiedän tunteen. Vihaan edelleen jo niitä pelkkien mittatietojen julkistamisia - sekin homma aloitetaan jo raskausaikana enkä oikeasti vieläkään tiedä ketä se palvelee. Olen lopettanut kaikenlaisten virstanpylväsjuttujen lueskelun, mutta meinaan silti repiä peliverkkarit heti kun näen näitä "meidän vauva se jo juttelee kahdeksan kuukauden iässä parin sanan lauseita" -juttuja - no meidänpä "vauvalta" ei vieläkään tule sanaakaan, mutta hyvin se puhetta ymmärtää.

    Ja joo, neuvolakäynnit ahdistavat joka kerta. Toissa kerralla tuli silmien pyöritystä paitsi taaperoimetyksestä niin myös siitä, että en ole saanut jantteria kiinnostumaan kirjoista. No, meillä siinä nyt vaan meni aikaa, en todellakaan alkanut väkipakolla pitää vastahankaista lasta sylissä ja lukea sille, koska vauvoille nyt vaan pitää lukea.

    Tosta kävelystä muuten, että kuulin "aika monelta", että kun vaan antaa lapselle sen taaperokärryn ("Siis eikö teillä ole taaperokärryä, kyllä meidän lapsi vaan sen avulla käveli?!"), niin kyllähän kävelee itsekseen ja kaikkea, mutta hitot. Meidän lapsella meni hermot välittömästi, kun se kärry osui esteeseen ja siihen jäi kävely. Nyt se sitten käyttää sitä joskus, vaikka osaa kävellä ilmankin.

    Tsempit neuvolakäynnille! Mistähän saisi jonkunlaisen neuvolasuojakilven, josta ne jutut valuisivat kuin hanhen selästä eikä niitä tarvitsis jäädä vatvomaan?

    VastaaPoista
  4. Kiitokset tsemppauksista. Käyntihän (ja angstini samalla) on niinkin ajankohtaista, että kuun lopulla pitää varata joulukuulle aika. :D Mutta olen tunnetusti aina ajoissa. :P

    Ai kauhee, oot muuten kyllä perseestä kun et ole ohjelmoinut lastasi kirjojen pariin. Mä antaisin välillä ihan mitä vaan kun pääsisi tuosta lukemisesta edes hetkeksi. Iltaisin menee kevyesti parikymmentä kirjaa (investoin, koska en jaksanut enää lukea niitä samoja) ja menisi useampaan otteeseen jos jaksaisi. Kirjat se hoksasi ihan itsekseen, aiemmin koin huonoa omaatuntoa siitä etten lukenut riittävästi. Hohhoijaa jne.

    On muuten hauskaa, kun näissä lapsosissa alkaa tulla esille luonne-eroja. Eihän me aikuisetkaan tykätä samoista jutuista, eikai taaperoikäistenkään tarvitse olla samojen asioiden äärellä täsmälleen samalla hetkellä.

    Jännä asia tuo kärry. Viikon tai kaksi lapsi oli tosi polleana sen kanssa reissulla eteiskäytävää päästä päähän, sitten paloi käämi. Kun kaikki muut ovat valittaneet, että lasta pitää käsistä kävelyttää kaikkialle, ei meillä vaan. Ei se ole koskaan kävelytystä vaatinut.

    Neuvolassa aion varmaankin luottaa vanhaan kunnon 'suu supussa'-metodiin. Teen kuitenkin oman pääni mukaan, aivan sama mitä siellä lässyttävät. Melkein. Aivan sama siihen saakka, kun tullaan iholle ja arvostellaan. Plääh.

    Multa ei nyt oikeen irtoa. :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Enkä sitten osannut edes klikata edellisen kohdalla, että 'vastaa'.

      Poista

Kommentoi pois - kunnioitathan yksityisyyttä.