27.5.2014

Pojat on poikia?

Myönnän, että sietämättömän raskausajan lievä helpotus oli, kun iäkäs ultrannut kätilö kertoi minun odottavan tyttöä. En kerta kaikkiaan kykene edes pohtimaan, miten olisin suhtautunut uutiseen pojasta. Ahdistunut entisestään? Hyväksynyt asian tyynesti? Katunut? Hämmästynyt? Samapa tuo. Ei lapsen sukupuoli tee kesää eikä talvea, ainakaan suurimmalla osalla perheitä. Ilmeisesti on toki niitä perheitä, joissa hampaat irvessä jyystetään tulemaan sitä poikaa (näinhän perinteisesti on ollut ja maailmalla edelleen on) tai tyttöä ja ei-toivotun sortin saapuessa aloitetaan projekti alusta. Hämmentävää, että vehkeillä voi olla niin suuri merkitys.

Tapasin hiljattain kuuden pojan äidin. Hän oli hyvin erikoisella tavalla valloittava, itsensä ja elämäntilanteensa hyväksynyt, eräänlaista rauhaa ja tyyneyttä huokuva ihminen. Harvinaisuus. Kerroin hänelle pitäväni kuuden pojan äitiä sankarina. Häntä hymyilytti ja seuraavaan hengenvetoon kuuntelin kehuja pienen paikkakunnan lähipalvelujen loistavuudesta - tikattavaa kun on melkein viikottain, hyvin saa lääkärille aikoja.

Koska muhin kaiken aikaa kotona, puutalolähiössä, jossa asuu pääosin eläkeläisiä ja vain muutamia perheitä, vielä vähemmän pikkulapsiperheitä - on minulla aikaa tarkkailla ympäristöä. Meitä melkein vastapäätä asuu perhe, jossa lapsia on laskujeni mukaan ehkä neljä tai viisi - en ole varma. Tyttöjä on yksi, loput poikia. Olen  perheen alakouluikäisen jannun saanut tässä vuosien varrella kiinni muun muassa roskien heittelystä toisten pihoihin, minua on nakattu lumipallolla, tyypin kaverilauma on hyppinyt viemäriputkiremontin aikana kaivetuissa kuopissa ja heitellyt niihin suuria kivenlohkareita etc. Minä olen kotiin saapuessani väistänyt autolla jätkiä, jotka eivät liikahdakaan fillareidensa kanssa kokoustamasta keskeltä tietä. Aina on jotain kuhinaa ja kihinää.

Sain itseni taannoin kiinni minua kautta aikojen suunnattomasti ärsyttäneestä "pojat on poikia" -ajattelusta. Ajatus on vaikea, koska en osaa suhteuttaa sitä tyttöjen maailmaan. Mitä tytöt sitten saavat olla? Hiljaa ja sieviä ja harmittomia ja söpöjä? Pojat subjekteja, tytöt objekteja - tai attribuutteja? Pojat ovat reippaita ja tytöt kilttejä? Loputtomiinhan minä tätä mielelläni pyöritän lämpimikseni - ja pyöritänkin kaiket illat.

Puolisollani oli tänään syntymäpäivä. Leikin supervaimoa ja -äitiä ja leivoin taaperon kanssa aamulla suuren raparperipiirakan. Ollessamme iltapäivästä keittiön pöydän äärellä kahvilla, havaitsi taapero lähestyvän moottoriajoneuvon: "Mpopo!". Ketkäs ne siinä - naapurin alakouluikäiset jätkät, pienellä keltaisella mopolla, ilman kypärää kaasuttelemassa tietä eestaas. Minä kaivoin esiin perheen äidin puhelinnumeron ja lähetin hänelle tekstiviestin, jossa pyysin puuttumaan asiaan lasten turvallisuuden tähden.

Lähetettyäni viestin ja saatuani takaisin lyhyen kiitoksen, kävi minua hävettämään. Velloin aikani kummallisessa "olen kauhea kyylä" -ajatussotkussa, kunnes mieleen tuli, että hei - minä olen aikuinen ja aikuisilla on velvollisuuksia. Jos oma lapseni hölmöilisi yhtä typeriä, toivoisin todellakin, että minuun otettaisiin yhteyttä.

Ei voi mitään, minua ärsyttää se, että naapurin pikkujätkät ärsyttävät minua. Ymmärrän, että on kauhean vaikeaa kasvaa kohti murrosikää (voi perkele mitä ne sitten keksivät), lasten pitää saada törttöillä ja hölmöillä ja näkyä ja kuulua, mutta silti ärsyttää. Ärsyttäisikö samalla tavalla käyttäytyvä tyttö? Vai ärsyttääkö minua se, että oma lapseni, oma puolisoni ja oikeastaan minäkin käyttäydymme pääosin kovin eri tavoin?

Toisaalta niiden isä, joka on mielestäni arrogantti pikkunilkki ärsyttää minua myös - kaikkein eniten.

8 kommenttia:

  1. Meidän naapurin pojilla on piha täynnä autoja, mopoja ja mönkkäreitä joita isänsä laittaa niille koko ajan. Sitten ajellaan pellolla ympyrää. Mä olen aina karsastanut tuota pojat on poika- ajatusta. Mulla on kaksi veljeä jotka omaavat vähemmän miehekkäät harrastukset (ainakin jossain välissä) kun siskonsa. Mulla oli nuorena mopo ja pelasin jääkiekkoa, nyt harrastan voimanostoa, mutta olen mitä suuremissa määrin kovin naisellinen nainen. Poika kuuluu mitä suurimmin tuohon kaksilahkeisten heimoon, autot ja mopot on maailman tärkeimpiä, samoin remonttityöt, mutta se hoivaa myös nukkea, ja mua harmittaa etten ole vielä kotiin sellaista saanut hommattua. Eikai tässä taas mitään pointtia ole, samat säännöt kaikille ja eletään siivosti katsomatta mitä siellä jalkojen välissä on tai mitä sinne itse kukin toivoo!

    Täytyy kiitää syömään, oksu ei ole kaukana. Terveisiä ultrasta, pieni taimi on mukana <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kautta aikojenhan on maalla ollut vähän eri meno ja meininki. Siitähän toki voisi keskustella onko se _oikein_, mutta sormien läpihän sitä katsotaan ja joskus jotain sattuu, joskus ei. Mua lähinnä vituttaa se, että kaupungissa - siis me asutaan 1,4 km:n päässä keskustasta, touhutaan moottoriajoneuvoilla ihan mitä sattuu.

      Naisellisuuden "määritelmä" on onneksi nykyisin aika löysä ja kukin saa sen luoda itse. Samoin lienee miehekkyyden laita, tiukat rajat ovat lipsumassa, mutta reunat lienevät edelleen valitettavasti aika korkeat.

      Tytärtä kiinnostavat tällä haavaa niin mopot, autot, kaivinkoneet kuin nuket ja pehmoeläimet. Kaikesta voiton vie kuitenkin hyvin sukupuoleton asia: kakka.

      Valtavasti onnea ja halauksia taimesta!!! Kaunis uutinen!! <3

      Poista
  2. Tää on kyllä aihe, joka mietityttää aina. Mä en itsekään oikein jaksa sellaista älyvapaata remuamista ja häiriköintiä, mutta näin yhden vilkkaan naskalin äitinä voisin ennustaa, että remuamista on kyllä luvassa. Ja sitä typeröintiäkin. Voisin kyllä kuvitella, että jos naskalin sukupuoli olisi toinen, niin olisin edelleen yhtä ärsyyntynyt typeröinnistä - ja sitä paitsi huomaan ärtyväni myös pihan esiteini-ikäisistä tytönhupakoista, jotka käyvät viskomassa hiekkaa liukumäkeen ja riehuvat pihalla muutenkin miten sattuu.

    Ja tuo sukupuoli on muuten odottaessa aika jännä homma. Vaikka musta nuo "täytyy kai tehdä vielä yksi lapsi, kun ei tullut sitä tyttöä" -kuviot ovatkin tosi outoja, niin pakko myöntää, että kyllä sitä sukupuolta tuli mietittyä. Esikoista odottaessa mietin, etten tiedä miten poikien kanssa ollaan ja nyt olen miettinyt, etten enää tiedä miten tyttöjen kanssa tulisi toimia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kai sitä oman tenavan remuamista kestää paremmin kuin toisten. Onneksi ihmisäiti on siten rakennettu.
      Mulla pamahti tässä yksi päivä aivan täysin liinat kiinni, kun pari mimmiä ajoi mopoilla liikenneympyrää väärään suuntaan. Että ei sekään ole sukupuolikysymys - jupisin ja kiroilin ihan samaan malliin kuin poikain harrastaessa samaa. Damn.

      Mulla ei olisi hajuakaan miten olla pojan kanssa. Joskus kauhistun ajatusta, että mikäli toisen lapsen tekisi, se tosiaan saattaisi olla poika. Samalla keuhkoan vaateliikkeessä, kun tytöille on pelkkää pinkkiä röyhelöä ja pojille supersankareita ja röpöttejä.

      Ei oo helppua.

      Poista
  3. Voi perse, mä naputtelin yövuorossa tähän vastauksen ja mihin lienee hävinnyt? Ja arvaa muistanko enää mitä meinasin.

    Jotain sellaista taisin tuumata että mahtavaa kun sulla on tuollainen "koko kylä kasvattaa"-asenne. Että just noin sen pitääkin mennä. Ja että kolmen pojan äitinä mä ainakin pidän suotavana vaan jos joku ojentaa omiani jos ne pönttöilee. Että ei ollenkaan mitään kauheaa kyyläilyä. Hyvä sinä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eipä kuule mittään. Mulla oli aivan mahtavia pointteja siihen sun internetaiheeseen, mutta kykenin jossain koomassa vain siihen tsemppaamiseen.

      Musta olisi mukavaa jos voisi ihan aidosti kasvattaa koko kylää. Täällä on kuitenkin sellainen pieni rajoittava tekijä nimeltä kieli. Jos menen suomeksi näille ruotsinkielisille tenaville kertomaan, että roskien heittely toisten pihoille on muuten aika tyhmää, niin heti ollaan nenällä, että vi förstår inte, tala svenska åt oss (eihän sitä edes tarvitse ymmärtää, asiayhteyden nyt tajuaa kaikki). Mistä mä vedän sitten saman tien sellaiset kilarit, että oksat pois.

      Jatkan kyyläämistä. Koska voin. :)

      Poista
    2. Mä en saa tosta nettiaiheesta tarpeekseni kun oon jotenkin niin ärtynyt :D mulla on uusi postaus tekeillään aiheesta. Taas.

      Poista

Kommentoi pois - kunnioitathan yksityisyyttä.