25.12.2013

Tie

Opiskeluaikoina sain Kelalta piiitkän ja hartaan hakuprosessin (taisi mennä pari vuotta) päätteeksi lupauksen psykoterapiasta. Ainakin tuolloin homma toimi siten, että kahden vuoden ajan oli sitouduttava terapiaan kahdesti viikossa, kolmannen vuoden ajan viikottain. Terapeutin sai valita itse, mutta jokaisesta testisessiosta piti maksaa täysi hinta ja terapeutin olla luonnollisesti kelan hyväksymä.

En testaillut kovin paljon. Nappasin ensimmäisen psykodynaamisen, jolla oli vapaita aikoja. Ihan hyvä tyyppi, riittävän kuiva huumoriltaan.

Minulla meni kaksi vuotta ymmärtää, että isän juominen ei ollut minun syyni. Kaksi vuotta, kahdesti viikossa. Viimeisen vuoden tein kerran viikossa eroa semipaskasta avoliitosta.

Myöhemmin olen ymmärtänyt, että oli väärin esimerkiksi isoisältäni alkaa syyllistää minua isän juomisesta, oikeastaan siitä asti kun olin kahdeksan vanha. Isän työkavereiden minulle kymmenen vanhana laukomat kommentit olivat minua kohtaan väärin. Isä teki paljon vääriä asioita, mutta niin tekivät ihmiset hänen ympärilläänkin. Tulos ei ole järin ehjä.

Terapiassa minä en kyennyt syyttämään äitiäni. Ymmärrän nyt terapeutin yrityksen saada minut pohtimaan äidin roolia kuviossa, mutta en kyennyt. Olin vielä tuolloin hämmentävän lojaali. Äitihän teki kaikkensa, vai tekikö? Omasta mielestään varmaan teki. Minun mielestäni ei tehnyt, ei enää.

Terapiassa minä ymmärsin, että kaikki ei ole minun syytäni. Tilalle sain kaiken myrkyttävän katkeruuden ja vihan. Kyvyttömyyden käsitellä surua.

Olisiko sitten parempi syyttää edelleen itseä? Tekisikö se minusta tai perheestäni onnellisemman? Ehkä. Olisin ainakin helpommin käsiteltävissä, alistuva.

Katkeruus on eriskummallinen tunne. Se on yhtä aikaa voimaannuttava ja täydellisen lamauttava. Myrkkyä.

2 kommenttia:

  1. Mä olen ensimmäisen kerran pystynyt puhumaan asiasta edellisen raskauden aikana (psyk. sairaanhoitajalle). Olis varmaan ollut syytä pyrkiä jonkunlaiseen terapiaan jo paljon aiemmin...

    Mä en ehkä vieläkään ole oppinut, ettei kaikki ole mun syytäni. Tai kyllä mä tiedän ettei ole, mutta aina konfliktitilanteessa huomaan kaiken ajautuvan siihen, että kuvittelen, että ihmiset ajattelee mun tehneen kaiken väärin. Välillä ei tarvita mitään kunnon konfliktiakaan, kun muka huomaan, että ihmisten motiivien takana on se, että mä olen paska ja väärintekijä. Ja siitäkös ne tilanteet sitten kehittyvät...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hankalaksi homman tekee se, että ennen terapiaa pitää olla riittävän huonossa kunnossa, muttei liian (koska silloin ei pysty mitään käsittelemään). Eli ennen kelan ristikointia pitää olla vähintään puolen vuoden hoitosuhde johonkin ilmeisesti kunnalliseen päälääkintäinstanssiin.

      Siinä yksi syy, miksi en jaksa edes yrittää toiselle kierrokselle vaikka tarvetta olisi.

      Mä oon hirveän hyvä räksyttämään, mutta pohjimmiltani olen hyvinkin alistuva ja ohjailtavissa. Miksen olisi, onhan siihen kasvanut pikkukakarasta saakka.

      Yllättävää on ollut se, että kun on sanonut kasvaneensa alkoholistin vallan alla, harvemmassa ovat ne onnellisten perheiden mukulat kuin vastaavan kokeneet.

      Poista

Kommentoi pois - kunnioitathan yksityisyyttä.