6.4.2012

Hämmennys

Vierailin eilen ensimmäistä kertaa raskauden aikana lääkärillä (psykiatria ei lasketa, kertoi yleislääketieteen ajoista olevan niin kauan, ettei muista mitään). Kotikuntani ei tarjoa varsinaisesti ainuttakaan käyntiä neuvolalääkärillä, ellei jotain ongelmaa ole. Minä kun en kunnon äitien tavoin käytä kunnan sairaalan äitiyspolia, siksi että haluan asioida hoitoasioissa omalla äidinkielelläni, vaan hyppään naapurikylässä keskussairaalassa, olen jäänyt vaille lääkäriä. Mikä sinänsä ei haittaa, kukapa noista nauttisi. Olen aina pyrkinyt vaikuttamaan siihen puhunko toosaani ronkkivan henkilön kanssa samaa kieltä. Mielestäni naisella on tähän oikeus. Myös ruotsinkielisellä Pohjanmaalla.

 Joka tapauksessa olen lääkärikäynnistä hyvin hämmentynyt. Rouva esitti jopa osanottonsa ja keskusteli kanssani. Olen ymmärtänyt, että neuvolassa voidaan kommunikoida kahdella tavalla: kuin lapselle tai hyvin alentuvasti - kuten idiootille. Asiallinen keskustelu tuli melkolailla puun takaa.

 Olen myös hyvin yllättynyt siitä, että vihdoin minulle kerrottiin suoraan, että imetyksessä erittyvät hormonit saattavat aiheuttaa masennusta ja ahdistusta ja imetyksen lopettaminen nopeasti on usein varsin järkevä keino suojella itseään ja lastaan. Olen asiaa kysynyt kolmelta terveydenhoitajalta, psykiatrilta, sairaanhoitajalta ja kätilöltä - kukaan ei ole suostunut asiasta keskustelemaan - saati ihan vain kertomaan. Ilahdutti.

 Kysehän ei ole siitä ettenkö haluaisi imettää. Masennusta sairastaneena - enkä osannut ennakkoon koko sairautta ajatellakaan itse raskauden aikana, sen jälkeenhän pelotellaan kyllä - olen valmis tekemään kaikkeni, että voin olla lapselleni turvallinen äiti. Masentunut äiti ei sitä välttämättä ole. Voi toki olla, mutta asioita voi tehdä helpomminkin, vaihtoehtoja kun on. Miksei tästäkin voida asiallisesti informoida äitejä? Oletetaanko, että peruskansalainen on käsityskyvyltään niin heikko, ettei pysty tietoa varsinaisesti käsittelemään? Että kukaan ei imetä jos puolen vuoden suosituksesta joustetaan? Mielestäni asiallista tiedotusta on toki kertoa hyödyistä, tekniikasta, ongelmista, mutta myös vaihtoehdoista - syyllistämättä.

Eipä muuten tullut mieleeni (enkä ole neuvolan tarjoamista lähteistä lukenut) että toosan ollessa verta pullollaan, sitä saattaa purkautua reilustikin. Tilanne tulee kuulemma peilin avulla tarkistaa ja jos vuotokohta löytyy ja ajallaan tyrehtyy, ei ole syytä huoleen. Muutoin tulee ottaa yhteyttä jonnekin, kyseinen jonnekin tosin jäi tarkentamatta.

 Missä on siis kaikki asiatieto raskaudesta ja sen ajoittaisesta hirveydestä, ilman silottelua, lässytystä ja syyllistämistä?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi pois - kunnioitathan yksityisyyttä.